mandag den 6. februar 2012

Fastelavnsboller med to slags fyld, glutenfrie









Ny revideret opskrift, som helt sikkert skulle virke. Beklager til alle dem som havde problemer med den tidligere. Nogle gange er det bare lidt af en videnskab at bage glutenfrit, det der virker den ene gang, kan gå helt i vasken den næste gang.

Lækre og lette creme boller som smager aller bedst når de er frisk bagte. De kan fryses til senere brug,men så ville jeg vente med at lægge glasur på. Lad dem tø op, og lun dem kort i ovnen eller microovnen, og læg herefter glasur på.



(12 stk)
1 dl mælk
50 g gær
1 æg
125 g blødt smør
4 spsk sukker
½ tsk salt
1 tsk kardemomme
1 spsk Fiberhusk
ca 375 g glutenfri mel (Poensgen classic) el. (Finax rød )

Smelt smørret og tilsæt mælken. Når blandingen er håndvarm , hældes den i en røreskål og gæren udrøres heri. Kom æg, kardemomme, salt og sukker i blandingen, og tilsæt melet lidt ad gangen, og ælt dejen i 10-15 min på maskine. Stil dejen til hævning under et klæde i en halv times tid, eller til dejen er hævet til dobbelt størrelse.

Fyld:

creme

2½ dl mælk
1 vaniljestang
3 spsk sukker
1 tsk maizena med top
2 æggeblommer

ca 50 g chokoladeknapper, mørke eller lyse
marmelade efter smag

Kom mælk og vaniljestang (korn og stang) i en gryde og bring det i kog. Lad det trække ca. 10 minutter under låg. Fjern stangen. Pisk blommerne med sukker og maizena. Kog mælken op igen, hæld den kogende mælk over i æggemassen mens der piskes, og kom det hele tilbage i gryden og kog cremen igennem et minuts tid, og kom den i en skål til afkøling. Læg film helt ned på overfladen, så trækker cremen ikke skind.

Rul dejen tyndt ud i en firkant på 30 x 40 cm og skær den i 12 kvadrater på ca. 10x10 cm. Læg en skefuld kagecreme midt på hvert kvadrat og ca 8 chokoladeknapper på hver af de 6 kvadrater og en skefuld marmelade på de andre 6. Klem hjørnerne fast sammen over fyldet i midten og form til boller. Læg bollerne med sammenføjningen nedad på en bageplade med bagepapir. Pensl bollerne med sammenpisket æg og lad dem hæve lunt i 30-45 minutter. Bag boller i ca. 20 minutter ved 200° C.

Pynt de lune boller med chokoladeglasur og hvid eller lyserød og nyd dem, mens de er friskbagte.

Chokoladeglasur til 12 boller

1 spsk. revet chokolade
1 spsk. kakao
2-3 spsk. kogende vand
ca 125 g. flormelis
Chokolade, kakao og vand varmes over svag varme, til alt er jævnt. Flormelis røres i, til glasuren har en passende konsistens.

Lyserød glasur til 12 boller
2 spsk solbærsaft
1 spsk kogende vand
ca 125 g flormelis
Alle ingredienser røres sammen til en passende tykkelse og farve.


Dejen er inspireret af Arlas opskrift på fastelavnsboller.

12 kommentarer:

  1. Hej Doris. Tak fordi du deler dine erfaring med os andre, det er virkelig fantastisk.
    Jeg har nu lavet to forsøg med disse fastelavnsboller, dejen bliver meget tør for mig og nærmest mørdejsagtig. Hvad gør jeg galt?
    Jeg har brugt semper mel, har forsøgt både med den til brød og den til kage, men lige ringe resultat.
    Håber på at du kan hjælpe mig.

    Louise- som sætter stor pris på dine opskrifter

    SvarSlet
  2. Hej Louise
    Det behøver ikke være dig der har gjort noget forkert, de forskellige mærker af glutenfri mel reagerer bare meget forskellige. Jeg har aldrig selv lavet forsøg med hvordan semper er ifh. til dej som skal rulles ud, men det kan være fordi der skal for meget mel i dejen for at det er muligt at rulle den ud, for så vil brødet blive meget tørt. Men jeg har lige bestilt semper mel for at kunne prøve det af. Det absolut bedste mel at bruge til fastelavnsboller, wienerbrød og lignende bagværk er poensgen mel, der skal næsten kun halvt så lidt mel i som f.eks finax rød, for at dejen ikke klistrer, så der kan du bl.a. se hvor stor forskel der kan være. Så med mindre det er fordi du har glemt fiberhusken i dejen, kan jeg desværre ikke hjælpe dig mere:)
    Mvh Doris

    SvarSlet
  3. Har selv lige bagt med rød Finax, de blev rigtig fine - selvom jeg udelod Husk'en... Hvad effekt har dette helt præcis? Troede umiddelbart det bare var for at give dejen lidt struktur, da de glutefrie meltyper jo er meget fine a la kartoffelmel? Nå resultatet blev ihvertfald super, og det passede helt perfekt med de mål du har angivet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.
      Hvor er det dejligt at høre at de blev så gode :) Man tilføjer Husk for at opnå noget elasticitet i dejen, som jo er det man mangler når der ikke er gluten i, så det er fantastisk at du har fået så godt et resultat uden, det ville jeg ikke have troet var muligt, så det er rigtig fint at du deler den erfaring, tak for det, det må jeg selv have prøvet af :)
      Mvh Doris

      Slet
  4. Hej Doris,

    jeg skal klart prøve dem igen med poegens mel, hvor køber du det?
    Jeg sætter stor pris på at du deler din erfaring og at vi kan nyde godt af din viden. Mange tak for det.

    Mvh Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise
      Poensgen kan man købe hos Allergikost.com eller i Løvbjerg, hvis du bor i Jylland ;)Men et lille ekstra tip, køb ikke for meget af den hvide poensgen mel, den er ikke god til ret meget andet end denne slags bagværk, efter min mening ;)
      Mvh Doris

      Slet
  5. Du kan også købe poegens mel i flere og flere sparbutikker og ikke mindst Superbest...

    SvarSlet
  6. Meget DÅRLIG opskrift ! Giver Anomym ret i, at dejen bliver fuldstændig smuldret og mørdejsagtig ;-( Og det har ikke noget med den glutenfrie mel at gøre, men simpelthen fordi, at der er alt for meget smør i. 125 g smør til 375 g mel, det skal da gå galt. Så Doris, enten har du skrevet forkert ellers kan du trylle med den opskrift, hvis dit resultat er fastelavnsbollerne, som billedet viser !!!

    SvarSlet
  7. Hej Doris/Anja.
    Jeg kan se fiberhusk i opskriften, men ikke i beskrivelsen derunder.
    Hvornår skal fiberhusken tilsættes.
    Mvh Dorte

    SvarSlet
  8. Desværre ikke en god opskrift, alt for store problemer med dejen.https://glutenfriefristelser.blogspot.com/logout?d=https://www.blogger.com/logout-redirect.g?blogID%3D3802715171936207174%26postID%3D4833717109099926203

    SvarSlet
  9. Jeg fik også en slags mørdejsagtig konsistens, men så opdagede jeg at jeg havde glemt at putte et æg i. Så gjorde jeg det, og blev dejen super fint at ælte.

    SvarSlet
  10. Hej. De ser gode ud. Jeg tænker på at bage dem til min fødselsdag snart, mit barnebarn kan ikke tåle gluten. Hvornår og hvordan skal jeg putte fiberhusk i ? Jeg er ikke kendt med at bage glutenfri. Jeg har rød finax. På forhånd tak ☺️🤔

    SvarSlet